PERİBACALARININ DİYARI 'KAPADOKYA'

Bu hafta yolumuzu Peribacalarının diyarı Kapadokya’ya çevirdik.  Bölgede Yeşil Yıldız çalışmaları yapan ve birçok otelinde Yeşil Yıldız Danışmanı olan Antalya’nın önemli Çevre Danışmanlığı firmalarından Ayel Çevre Danışmanlık Firması Genel Koordinatörü Ertunç Demir ile birlikte Kapadokya’ya doğru yıla çıktık. Çetin kış şartlarının yaşandığı yollarda karlı dağları aşarak farklı bir atmosferin yaşandığı Kapadokya’ya geldik. Nevşehir’den sonra Ürgüp ve ardından da Ayvalı Köyünde konaklayacağımız Gamirasu otel’de molamızı verdik. Gamirsu Otel  Yeşil yıldızlı bir tesis olmak için çalışmalarını sürdürürken, çevreye olan özeni ile de dikkat çekiyor.

Kapadokya bölgesi, doğa ve tarihin dünyada en güzel bütünleştiği yer. Bir dönemler Coğrafik olarak yaşanan olaylar bölgenin simgeleri olan Peribacaları'nı oluştururken, tarihi süreçte, insanlar da, bu peribacalarının içlerine ev, kilise oymuş, bunları fresklerle süsleyerek, binlerce yıllık yaşlı medeniyetlerin izlerini günümüze taşımış. Yaptığım araştırmalar da; Roma İmparatoru Augustus zamanında antik dönem yazarlarından Strabon 17 kitaplık 'Geographika' adlı kitabında (Anadolu XII,XIII,XIV) Kapadokya Bölgesi'nin sınırlarını güneyde Toros Dağları, batıda Aksaray, doğuda Malatya ve kuzeyde Doğu Karadeniz kıyılarına kadar uzanan geniş bir bölge olarak belirtmiş.
Bu günkü Kapadokya bölgesi ise Nevşehir,Aksaray, Niğde, Kayseri ve Kırşehir illerinin bulunduğu alanlar. Daha dar bir alan olan kayalık Kapadokya Bölgesi ise Uçhisar, Ürgüp, Avanos, Göreme, Derinkuyu, Kaymaklı, Ihlara ve çevresinden oluşuyor.

Bin yıl öncesine kadar Hristiyan Rahipler tarafından kullanılıyormuş

Kapadokya Gamirasu Otel Genel Müdürü Emre Başer bizi karşılıyor. Gamirasu Otel, Kapadokya'nın el değmemiş köylerinden Ayvalı'da bulunuyor. Otele yerleştikten sonra Emre Başer Müdürümüz bizlere oteli gezdiriyor. Etkileyici ve büyüleyici manzara yol yorgunluğumuzu alıyor. Bölgede kış döneminin sessizliği yaşanırken, köyün ortasında yer alan vadi ise dikkat çekici.  Gamirasu Otel,  yedi  adet eski Kapadokya evinin ve tarihi bir manastırın özenle restore edilmesiyle oluşturulmuş. Otelin bir bölümü, bin yıl öncesine kadar Hristiyan Rahipler tarafından kullanılmış. Otelin gezisi sırasında Rahiplerin odalarından birisine giriyoruz. İçerisinde duvarlarda hala freskler duruyor. Hatta birçok yabancı turistin bu oteli seçmesindeki sebeplerin başında ise bu kilise içinde de ayinler yapmak istemeleriymiş.

Otelin bulunduğu alanda 11. yüzyıldan kalma bir manastır yer alıyor

Gamirasu Otel Genel Müdürü Emre Başer,  Kapadokya’ya ilginin devam ettiğini ve en iyi hizmeti vermeye çalıştıklarını söylerken, 1999 yılında bölgenin ilk kaya oteli olarak hizmete açıldıklarını ve özenle restore ve dizayn edilmiş 33 adet mağara odada  gelen konuklara hizmet verdiklerini  bizlere iletiyor. Başer bu arada otelin organik bahçesi ile de dikkat çektiğini de belirtirken şunları söylüyor bizlere:

“ Otelimize ait organik tarlamızda yetiştirdiğimiz ürünlerimizi misafirlerimize sunuyoruz.  Gamirasu Cave Otel’de, kahvaltı ve yemek çeşitlerinin tamamı, köydeki tarım alanlarında ve otelin kendi bahçesinde yetişen organik ürünlerle hazırlanıyor. Kahvaltıda hakiki petek köy balı, ev yapımı reçel, köy peyniri, kaymak, köy ekmeği ve bol meyve çeşidinden oluşan 25 çeşit bulunuyor ve müşterilerimizin çoğunluğunu ABD, Güney Amerika ve Kanada gibi ülkelerden gelenler oluşturuyor. Bu arada otelimizin içinde 11. yüzyıldan kalma bir manastır da yer alıyor.”

Ürgüp’e gelmeden önce kendisini aradığımız Ürgüp Belediye Başkanı Fahri Yıldız’a da uğrayıp bölgedeki gelişmeleri kendisinden dinlemek istiyoruz ancak Belediye Basın Danışmanı Faruk Özzengin’den kendisinin Ankara’da olduğunu öğreniyoruz ve yolumuzu bölge turizmcilerinin görüşlerini almak üzere Ürgüp’e çeviriyoruz.

Avusturalyalı ve Kanadalı misafirlerdeki düşüş Çin ve Hintli misafirlerin artışı ile dengelendi
Önce Ürgüp Merkezde bulunan Fresco Cave Suites&Mansions ‘a uğruyoruz. Genel Müdür Gamze Toybıyık’ın yakın ilgisi ile burada bir çay molası veriyoruz. Burada Küçük Oteller Derneği Kapadokya temsilcisi Hüseyin Tokat ile karşılaşırken sezonu ve Kapadokya’daki turizmindeki gelişmeleri kendisinden dinliyoruz:

“Geçtiğimiz yılın sonunda gelen turist sayısını daha iyi analiz edebilmek adına müze girişlerinden ziyade Nevşehir İl Kültür Turizm Müdürlüğü'nden Nevşehir İli geneli jandarma ve polis bölgesi KBS (Kimlik Bildirim Sistemi) verilerini aldık. Bu veriler sonucunda 2014 yılında Kapadokya'da konaklayan yabancı turist sayısında bir önceki yıla göre yaklaşık yüzde 8,8 lik bir artış görülüyor. Aynı çalışmada Kapadokya'da konaklayan kültür gezgini profilinin de 2014 yılında belirgin bir değişiklik gösterdiği gözlendi. Avusturalyalı ve Kanadalı misafirlerdeki düşüş Çin ve Hintli misafirlerin artışı ile dengelenmiş. Japon misafirlerde ise maalesef  2014 yılında 2012 yılına göre % 59 azalmış durumda. Kapadokya'daki Küçük Otellerin doluluğu dünyada kültür gezginlerinin çoğalması ile her yıl daha iyiye gidiyor. Fakat, Türkiye’de 2015 yılı turizmciler için çok öngürülebilen bir yıl olmayacak. Çanakkale Savaşının 100. yılı dolayısıyla 2015 yılında Avustralya'da Türkiye yılı ilan edilmesi yabancı turist sayısını arttırabilir”

Kapadokya’da Japon pazarı şu anda yok diyebiliriz!...

Buradaki görüşmemizi tamamladıktan sonra Kapadokya turizmi ile ismi bütünleşmiş Dinler Hotels’in Ürgüp’teki oteline konuk oluyoruz. Dinler Hotels’in Ürgüp dışında, Nevşehir,Göreme ve ayrıca Alanya’da da bir oteli bulunuyor. Burada bizi sıcak ve samimi bir şekilde karşılayan Dinler Hotels Genel Müdürü Yakup Dinler ile bölge turizmi adına konuşmaya başlıyor ve Pazar konusunda görüşlerini alıyoruz:

“ Kapadokya’da son dönem Pazar kayması oldu. Eskiden Kapadokya Japonlarla özdeşleşmişti. Maalesef artık Japon’umuz yok. Japon pazarını neden kaybettik? Sorusuna ise şu cevabı verebiliriz. Geçtiğimiz dönemlerde Kapodokya’da bir Japon’a yapılan tecavüz ve ölüm olayı Japonları ve Japon pazarını çok ciddi etkiledi. Bu olay bu pazarın bıçak gibi kesilmesine neden oldu. Yine benin ikinci öngörüm ise burada Jopan turiste iyi hizmet verilemedi. Yani tur operatörüne ödedikleri ücret ile aldıkları hizmet birbirini karşılamadı. Hizmetten ötürü büyük sıkıntılar yaşandı. Yine yeni yeni karşılaşmaya başladığımız bir başka neden ise, IŞID’ın iki Japon’u öldürmesi olayıdır. Bu olaydan sonra da çok ciddi iptaller yaşandı. Kapadokya’da Japon pazarı şu anda yok diyebiliriz”

Brezilya’dan ilgi artıyor.

Son dönem Brezilya’dan Kapadokya’ya ilginin arttığına da dikkat çeken Yakup Dinler, Kapadokya’nın Uzak Doğu’da ise popüler olduğunu söylüyor:

“ Bir dönem burada herkes Fransızca öğrenmeye ve bu konuda rehberlik yapmaya başladı. Sonrasında Fransızcacılar Japonca öğrenmeye ve bu konuda hizmet vermeye başlandı. Şimdi ise bu Japoncacı olanlar Portekizce öğrenmeye ve Portekizce rehberlik hizmete vermeye başladı. Bu dil ise Brezilya’lılar için öğrenildi. Şu anda Kapadokya’da yeni Pazar olarak Brezilya pazarını gösterebiliriz. Bu konuda bir sayı veremiyorum. Ama artış olduğunu söyleyebilirim. Fransızlar ciddi bir şekilde düştü bölgede. Bu beklenen bir şeydi. Sebebi ise şu. Fransızlar son iki üç yıldır Shooping grupları adı altında buraya çok geliyorlardı. Tur operatörleri bu konuda oldukça yüklediler. Üç dört yıl güzel verim alınıyor ama ardından yok oluyorlar. Shoping grupları da bölgemize gelmese halimiz harap diyebilirim. Bu arada Norveç,İsveç,Hollanda, Belçika ,İsviçre ,Lüksemburg gibi pazarlarda gelişme içinde. Bunun yanı sıra Latin pazarı Brezilya, Arjantin gibi pazarlarımızda gelişmekte. Bu arada Kapadokya olarak Uzak Doğu’da popüleriz. Singapur, Endonezya , Malezya ve Tayvan’dan misafirlerimiz de geliyor. Çin grup anlamında değil ancak münferit anlamda. Konuştuğumuz grupların dışında Kapadokya’ya bir de münferit anlamda ziyaretçi gelmektedir. Artık grupla gelenler Shoppingçi oldu, münferit gelenler ise Kültür turistleri oldu. Münferit gelenler yüksek harcama yapıyorlar. Kapadokya oda fiyatları açısından farklı fiyat seçenekleri sunuyor. On Euro’ya da oda bulabilirisiniz, bin Euro’ya da oda bulabilirsiniz”

Kapadokya ederinde değil!

Kapadokya’nın daha çok tanıtıma ihtiyacı olduğuna inandığını belirtiyor bizlere Yakup Dinler..
“Kapadokya ederinde değil. Yeterince tanıtım yapıldığına inanmıyorum. Ülkesel tanıtım anlamında herkes kendi çapında bir tanıtım çabası içinde. Son dönem Kapodokya’da bu konuda bir oluşum içindeyiz. İsim yok. Bölgemizdeki belli başlı oteller, balon firmaları, seyahat acenteleri  ve THY’nin de büyük desteği  ve bölgesel kalkınma ajanslarının da katkıları ile bu oluşum ile yurt dışında bir tanıtım atağına geçtik. Bu oluşum ile Çin ve Hong Kong’a gittik ve buraya da Kapadokya Alt Yapı Birliği büyük bir destek verdi.  Bu arada İskandinavya ile Malezya, Singapur ve Hindistan’a da gittik. 15 20 kişilik grubumuz ile gittiğimiz ülkelerde Workshop’lar düzenliyoruz. Artık Fuar dönemlerinin geçtiğine inanıyorum. Büyük fuarlara gidelim tanıtım yapalım olayları artık geride kaldı. Artık insanlar karşılıklı oturup bilgi almak istiyor. Dünyadaki turizm fuarları da artık buna dönüyor. Çok ciddi bir hazırlık ile oluşumda bulunan firmalar ve bölgemizin tanıtımının yer aldığı Kapodokya katalogu hazırlıyoruz. Amacımız kendimi anlatmaktan ziyade destinasyonumuzu tanıtmak oluyor. Bunun çok güzel geri dönüşümlerini alıyoruz”

1 Nisan itibarıyla Anadolujet ile Nevşehir Antalya arası uçuşlar başlıyor

Ruslar açısından Kapadokya’nın çok önemli bir destinasyon olduğuna dikkat çeken Yakup Dinler bu konuda özellikle Antalya’ya gelen Rusların yeni başlayacak Nevşehir Antalya uçuşlar ile Kapadokya’ya akın edeceklerine inandığını ifade ederken bu konuda bize şu bilgileri veriyor.
“Rusya açısından özellikle Ortodoks’ların ilgi gösterdiği bir merkez Kapadokya. Bundan sonra yeni Pazar hedefimiz de Rusya olacaktır. Rusya bizim için oldukça önemli bir destinasyon. Bu dönemde Rusya’da yaşanan gelişmeler neticesinde bir şanssızlık yaşasak da bu pazardan büyük bir beklentimiz var. Rus turist Kapadokya’ya hiç gelmiyor diyebiliriz. Antalya’ya gelen Ruslar günübirlik ya da iki günlük turlar ile Kapodokya’ya geliyorlar. Antalya Kapodokya arası otobüs ile yaklaşık 12 saat sürüyor. Rus turist bu yolculuktan ürküyor ve korkuyor. Fakat bu yıl 1 Nisan itibarıyla Anadolujet ile Nevşehir Antalya arası uçuşlar başlıyor. Buda Kapodokya’ya Rus turistlerin daha çok gelmesini sağlayacaktır”

Testi kebabı yemeden olmaz dedik…

Buradaki görüşmemizi tamamladıktan sonra Ürgüp Çarşısına iniyoruz ve esnaflar ile sohbet ediyoruz. Bir memnuniyetsizlik sezerken, yeni sezonun kendileri için iyi geçmesini umut etmekten başka çarelerinin olmadığını bize iletiyorlar Kapadokya esnafı..  Bu arada dönüş yolculuğuna hazırlanırken bölgede çok önemli bir tat olan Testi kebabını tatmadan olmaz diyerek küçük bir mola veriyoruz. Kapadokya bölgesinin en özel lezzetlerinden birisi olan geleneksel testi kebabı Avanos testisi içine et konulup tandırda pişirilerek yapılıyor.  Gerek lezzeti gerekse sunumu ile mutlaka tadılmalı diye düşünüyorum. Kapadokya’daki gezimizi tamamladıktan sonra yolumuzu Antalya’ya doğru çeviriyoruz. Bu haftalık bu kadar, haftaya görüşmek üzere