HALİL ÖNCÜ MARMARİSLİ TURİZMCİLERİN NABZINI ÖLÇTÜ

Marnmarisli turizmciler sezon için ne dedi. Halil Öncü, Marmarisli turizmcilerin nabzını ölçtü. İZLEYİN!

Halil ÖNCÜ ( MARMARİS ) - Hafta sonu durağımız Marmaris’ti. Turizmde Antalya’da yaşanan sıkıntıların Güney Ege’ye nasıl yansıdığını yerinde görmek üzere yolumuzu doğal güzellikleri dikkat çeken yeşilin, mavi ile buluştuğu Marmaris’e çevirdik.  Geziden ziyade turizmcilerin görüşlerini alalım istedik. Sektörde derinleşen krizin Güney Ege’deki yansımalarını turizmciler ile konuştuk.

Bizleri misafir eden ve bölgedeki turizmciler ile bir araya gelmemize vesilen olan değerli dostum Orka Lotus Beach Otel Genel Müdürü Metin Peltek’ten bir değerlendirme alıyorum. Uzun yıllar Antalya Bölgesinde başarılı bir şekilde Genel Müdürlük papan Peltek, geçmiş dönemde de görev aldığı Marmaris’e bu yıl itibarı ile geri döndü. Yılbaşı itibarı ile Orka Lotus Beach Otel’de Genel Müdülük yapan Metin Peltek 1 Nisan itibarı ile açtıkları oteldeki son durumu ile bölge turizmini bize şöyle değerlendirdi:

Nisan ayı ortalamamız % 40 olarak gerçekleşti!

“Otelimizi 1 Nisan itibarı ile açtık. Nisan ayı ortalamamız % 40 olarak gerçekleşti.  450 odalı bir otel için Marmaris’te oldukça iyi bir rakam. En iyi doluluğa ulaşan otellerden birisi olduk. Misafir memnuniyetimizi çok güzel sağladık.  Gelen misafirlerimizi çok mutlu gönderdik. Bunun yansımalarını da sezon içerisinde olumlu dönüşler olarak alacağımızı düşünüyorum. Otelimizi sezona daha sağlıklı hazırlanmak amacıyla planlanandan daha erken açtık.  İki tane küçük diğer tesislerimiz da var. Bir tanesini şu anda film grubuna pazarladık ve şu anda  % 100 dolu. Diğer otelimizin misafirlerini de burada ağırladık. Orayı henüz açmadık. Burayı da Mayıs ayı sonunda açmayı planlıyoruz.  Bizim için sezon tabii ki sıkıntılar ile birlikte yapmış olduğumuz yoğun farklı pazarlama çalışmaları, online kanallarda yaptığımız çalışmalar ile doluluklarımızı arttırmayı hedefliyor ve sıkıntılardan en az etkilenmeye çalışıyoruz.  Daha öncede dediğim gibi Haziran ayı 15’i itibarı ile bu durumun toparlanacağını düşünüyorum.  Umudumuzu kaybetmeyelim ve sabırla, hırsla işimize sarılalım”

İlk defa turizmle uğraşan, otelcilik yapan birisi il başkanlığı görevine geldi!

Geçtiğimiz günlerde AK Parti Muğla İl Teşkilatı'nın istifasının ardından, AK Parti Genel Merkez Teşkilat Başkanlığı tarafından, yeni yönetimi oluşturma görevi verilen AK Parti Muğla İl Başkanı turizmci Kadem Mete’yle buluşuyoruz. Kadem Mete Marmaris’te L’etoile Beach Hotel’in sahibi. 7 yıl Ak Parti Marmaris ilçe başkanlığı görevi yapan bir isim. Yeni göreve atanan Başkan Mete’ye hem hayırlı olsun dileklerimi iletiyorum hem de sektörden gelen bir isim olarak bunun ne kadar avantaj olacağını soruyorum:

“Bölgemiz turizm ile haşır neşir olan bir bölge ve tüm gelir kaynakları turizme dayalı. Bugüne kadar görev yapan il başkanlarımızın meslekleri başka gruplardaydı. İlk defa turizmle uğraşan, otelcilik yapan birisi il başkanlığı görevine geldi. Bu yine bazı dostların da dile getirdiği gibi aslında camia için bir şans. Tabi bu arada bizimde performansımızda önemli olacak bu süreçte. En azından bölgedeki sorunları, ihtiyaçları birinci ağızdan Başbakanımıza ya da bakanlığımıza ulaştırma şansımız oldu. Daha öne de ben üç dönem Marmaris’te İlçe Başkanlığı yaptım ama ilçe Başkanlarının çok rahat bir şekilde bu makamlar ile iletişim şansı yok.  Biz aktarıyorduk, aktardıklarımız aktarılmaya çalışılıyordu. Burada da istenilen vurgu yapılamıyordu. İnşallah bu şandı iyi değerlendirmeyi amaçlıyorum. Aynı zamanda Otelciler Birliğinde yönetim kurulu üyeliğim var. Arkadaşlarımız ile yaptığımız istişareyi, yörenin turizm açısından ihtiyaçlarını iletme şansımız olacak. Örneğin destekler çıkıyor ama Marmaris’i ve bölgemizi çok rahatlatan değil, daha çok kapasiteli tesisleri, 12 ay açık olan tesisleri rahatlatan destekler çıkıyor. Bunun arasındaki farkı, aslında olması gerekeni daha rahat bir şekilde yukarıya çıkartabileceğimizi düşünüyorum. İnşallah hayırlı olacak”

Hem Rusya krizi, hem de Avrupa’daki  teröre dayalı gerileme bizi bu yıl olumsuz şekilde etkiledi!

L’etoile Beach Hotel’in sahibi olan Ak Parti Muğla İl Başkanı Kadem Mete, sezonu da değerlendirirken, 2016 yılının, 2015 yılından % 30 -40 civarında bir eksi ile karşı karşıya olduğunu iletiyor bizlere. Krizin adece Rusya krizi ile değil, Avrupa pazarında da ciddi kayıpların yer aldığını söyleyen Kadem Mete b unun sebeplerini ise şöyle anlatıyor:

“ Bu tabi sadece Rusya’da yaşanan kriz ile alakalı değil. Avrupa pazarında da ciddi bir kaybımız var. Bunun da iki türlü sebebi var. Hem  malum terör örgütü PKK’nın hem DAİŞ’in yapmış olduğu terör olayları nedeniyle Türkiye’nin güvenli bir yer olmadığına dair Avrupa’da bir algı oluştu. Oysaki ben Hollanda fuarının birinci gününde, maalesef İstanbul patlaması gerçekleşmişti.  Turizm Bakanımız ile birlikte MÜSAİD’ın düzenlediği bir kahvaltıda bir araya geldik. Sayın Bakanımız o zaman bir konuşma yaptı. İstanbul’un Paris kadar güvenli bir yer olduğunu söyledi.  Hatırlarsanız, Paris’de İstanbul’daki terör olayının çok daha büyük bir boyutu gerçekleşti. 160 insan hayatını kaybetti.  Ama bakıyorsunuz sadece bir aylığına % 5 oranında bir eksilme oluyor, şimdi ise tavanda. Hatta eskisinden daha yoğun bir turizm faaliyeti gerçekleşiyor. Biz bunu iyi anlatamıyoruz. Bizdeki basın bu tip olaylarda biraz daha fazla olayları gösteriyor. En son Bura’daki olayı bile örnek.  Hem ikiz kulelerdeki olaylarda hem de sonrasında ki Avrupa’da yaşanan olaylarda ve diğer tüm terör olaylarında biz ağlayan, feryat eden, orda burada parçalanmış ceset görüntülerini hiç görmedik. Bunu yok hükmünde görüp, çok çabuk yaraları sarıyorlar. Biz de maalesef, bütün Avrupa’daki basına olmayacak fotoğraflar ulaştırılıyor. Böylece bir bakıma da biz kendi ayağımız sıkıyoruz. Şimdi Paris’teki olay unutuldu, ama Ankara’daki, İstanbul’daki olaylar halen sıcak tutulduğu için o fotoğraflar hala zihinlere yer almaya devam ediyor. Biliyorsunuz görsel hafıza çok önemli. Bundan dolayıdır ki Avrupa ‘da da biz bir gerileme yaşıyoruz. İkisini de alt alta topladığınız zaman hem Rusya krizi, hem de Avrupa’daki  teröre dayalı gerileme bizi bu yıl bizi olumsuz şekilde etkiledi. Haziran’da okullar kapandıktan sonra iç turizmde hiç olmadık bir dinamizm bekliyoruz.  Hem tatillerin uzun olması hem de devletimizin insanları tatile sevk eden bir yaklaşımının olması, fiyatların cazip olması iç turizmde hiç olmadık bir dinamizm sağlayacak. Ama bu Avrupa’daki kaybı karşılar mı? Karşılamaz! Ama en azından bir oranda da olsa gideririz diyorum ama bu yıl bizim için bir kayıp. Bir yıl sonra yine hiçbir şey olmamış gibi bir yere gelmesi de beklenemez. Sanırım bu kademeli olarak birkaç yıl sürecek bir sıkıntı olarak turizm camiasında”

Antalya bu krizi ne kadar hissediyorsa, Marmaris ve bölgesi de aynı oranda hissediyor!

Yolumu krizden en çok etkilenen sektörün en önemli dinamiklerinden birisi olan Güney Ege Turistik Otelciler ve İşletmeciler Birliği (GETOB)’ne ve bu krizi değerlendirmesi için  Başkan Bülent Bülbüloğlu’na çeviriyoruz. Başkan Bülbüloğlu ile sahibi olduğu Cettia Beach Resort’ta bir araya geliyoruz. Antalya’dan geldiğimizi bilen Başkan Bülbüloğlu derin bir ah çekerken, Antalya’nın bu krizi ne kadar hissediyorsa, Marmaris ve bölgesi de aynı oranda hissettiğini iletiyor bizlere..

“  Krizi destinasyon olarak ayırmak mümkün değil.  Çünkü hepimiz Resort’üz ve yaz tatili için gelen misafirleri ağırlıyoruz.  Yurt dışındaki kötü algımızdan dolayı Antalya’ya gelmeyen misafir buraya da gelmiyor.  Tabi domine eden pazarlar farklı gözükse de Antalya’ya 4.5 milyon misafir geliyordu Rusya’dan. Bize de 200 bin geliyor. Ama bizi de domine eden Pazar İngiltere. Türkiye’ye gelen 2.5 milyon turistin 1.5 milyonu bizim bölgemize geliyor.  % 40 civarında bir kaybımız var. Dolayısıyla aynı sıkıntıları bizde aynı oranda yaşıyoruz. Bu aslında bir kriz değil. Krizin de ötesine geçmiş bir şey. Kriz aniden geldiğinde kriz oluyor ama biz iki senden bu yana kötü giden sezonların haberini hem otelcimize hem de bakanlığımıza bildirmiş, bir şeyler yapılması gerektiğini anlatmıştık. Tedbir alınmada biraz geç kalındı bunlarda. Şu anda tam patlamak üzere olan otelciler, konaklamacılar grubu ile iç içeyiz. Bu sezonu çok ağır kayıplarla geçireceğimizi düşünüyorum. İşin içinden çıkamayacak bir sürü otelci kardeşimiz de olacaktır.  Temenni ediyoruz ki, önümüzdeki yıllarda bu iş toparlanır ve yara almadan daha az yara alarak önümüze bakabiliriz”

Krizin en büyük sıkıntısını Konaklama sektörü çekiyor!

Güney Ege Turistik Otelciler ve İşletmeciler Birliği (GETOB) Başkanı Bülent Bülbüloğlu, bu krizin en büyük sıkıntısını konaklama sektörünün çektiğini ifade ederken, bütün tavizleri veren, çok ciddi istihdam yaratanın da konaklama sektörü olduğunu söylüyor:

“ Bizim giderlerimizin yaklaşım % 45’i personel.  Bu da ağır bir yük getiriyor. Bu konuda hem turizm bakanımızın hem de Çalışma bakanlığımızın çalışmaları da oldu.  Yaramıza merhem olsalar da, sıkıntıyı aşacak durumda değil. Daha çok yardıma ihtiyacımız var. Yardım derken biz maddi bir yardım beklemiyoruz. Yurt dışı tanıtım gücümüzü çok ciddi ortaya koymamız lazım. Bu konuda zaten çok geç kaldık. Bu saatten sonra alabileceğimiz sadece last minute’ler kaldı. En azından onları yakalayabilirdik. Şu anda Las Minute başlamasına rağmen çok da talep gören bir bölge değiliz. Mutlaka ve mutlaka çok acil olarak tanıtım atağına geçmemiz lazım. Geçtiğimiz Ocak-Şubat döneminde özellikle Marmaris  yaz için en çok rezervasyon aldığı aylar. Ve bu ayları biz tamamen boş geçtik. Bombalar patladı, tüm dünyada Avrupa’da Türkiye ile ilgili çok ciddi olumsuz yayınlar yapıldı. Bu kaçırdığımız telefi olmayan rezervasyonlar. İnsanları İspanya’ya, Güney Kıbrıs’a, Malta’ya kaptırdık. Bunların da maalesef telafisi yok. Şu anda tatilini bekleten on dakikayı bekleyen misafirler için çok ciddi tanıtıma geçmemiz lazım. En büyük beklentimiz bu”

Antalya’nın ne kadar sıkıntısı varsa inanın Ege Bölgesinde de belki daha fazla sıkıntısı var!

Antalya’nın ne kadar sıkıntısı varsa Ege Bölgesinde de  belki daha fazla sıkıntısı olduğunu dilw getiren GETOB Başkanı Bülent Bülbüloğlu, “ Buradaki oteller Antalya kadar profesyonel ve büyük oteller değil.  Öngörüleri onlar kadar kuvvetli değil . Mayıs ayında hemen hemen bütün oteller  umutla açılacak. Ama bu işin mutfağında birisi olarak şunu söyleyebilirim ki, bu umutların gerçekleşeceğiniz zannetmiyorum.  Zor bir sene geçireceğiz. Açan otellerde tahmin ediyorum, çoğu Haziran ayında yükün altında izleyerek kapatmak zorunda kalacaklar. Burada hemen hemen hiç zincir otelimiz yok .Antalya’da yedi sekiz oteli olan birleştiriyor, iki ya da üç otelini açıyor. Diğer otellerini kapatıyor.  Kemik personelini o otellerde toparlıyor. Bizim bölgemiz daha küçük otellerden bir araya geldiği ve zincir otel olmadığı için böyle bir önlemde alamıyor.  Aynı sıkıntıları yaşıyoruz” diyor bizlere.