TÜRKİYE AVRUPA TURİZM PAZARININ OLMAZSSA OLMAZI

FTI çatısı altında bulunan Almanya’nın tatil kanalı Sonnenklar, Almanya’dan ve Türkiye’den davet ettiği gazetecilerle Bodrum’da bir araya geldi. Türk-Alman dostluğu için kolları sıvayan şirket, bir yandan Türkiye satışlarını arttırmak için yoğun çaba sarf ederken, bir yandan da Almanya’da yaşayan Türk televizyoncu Gülcan Kamps ile iki ülke arasında dostluk köprüsü kurmayı hedefliyor. Sonnenklar TV’nin, her ne kadar FTI çatısı altında olsa da, ayrı bir şirket olduğunu söyleyen şirketin müdürü Andreas Lambeck, ”Dolayısıyla Sonnenklar üzerinden yapılan satışta, acentelere verilen komisyonun aynısı TV kanalına veriliyor.” dedi.

”Sonnenklar Yılda 650 Milyon Euroluk Tatil Satışı Yapıyor”

Sonnenklar’ın hem çağrı merkezi hem de kendine ait yine Sonnenklar adını taşıyan acente zinciri üzerinden satış yaptığını kaydeden Andreas Lambeck, çağrı merkezleri aracılığıyla 250 milyon euro, seyahat acenteleri aracılığıyla ise 400 milyon euroluk tatil satışı yapıldığını belirtti. Lambeck, ”Sonnenklar bir marka. Hem televizyonu, hem çağrı merkezi hem de acente zinciri var.” dedi.

Yılda 800-900 Bin Yolcu

Sonnenklar’ın yılda ortalama 850-900 bin civarı yolcu sayısına ulaştığını anlatan, Andreas Lambeck, ”Sonnenklar’ın çalışma sistemi klasik bir TV kanalından farksız. Sabah 09.00’dan akşam 23.00’e kadar canlı yayın yapıyoruz. Kendi özel TV stüdyomuzda HD yayın yapıyoruz. Dünyanın pek çok ülkesinde de canlı yapan elemanlarımız var. Bölgede canlı yayın yapan görevlilerimiz, otellerden bulvarlara, otel büfelerinden odalara kadar her detayı canlı yayında anlatıyor, otelde konaklayanlarla röportaj yapıyor. Bu da müşteri için çok yeni ve farklı bir bilgi edinme yolu.” değerlendirmesinde bulundu.

”Almanların Yüzde 80’i Sonnenklar’ı Biliyor”

Yayınladıkları programların iki bölümden oluştuğunu kaydeden Lambeck, bunlardan birinin ürün merkezli diğerinin ise destinasyon merkezli tanıtım olduğunu ifade etti. Lambeck, ”Sonnenklar’ın Almanya’da yüzde 80’lik bilinirlik oranı var. Bunu biz değil, yapılan bağımsız araştırmalar söylüyor. Aynı zamanda Sonnenklar, Almanya’da müşteri memnuniyeti en yüksek olan üç şirketten birisi. Müşterilerle çok yakın ilişkilerimiz var ve onlarla birlikte yılda birkaç tane büyük etkinlik düzenliyoruz. Mesela geçen yılki etkinliği Antalya’da düzenledik ve single grupları kentin önemli otellerinden birinde topladık.” şeklinde konuştu.

Hicabi Ayhan: 2017’de Türkiye’ye 800 Bin Paks Yaptık

FTI Türkiye Direktörü Hicabi Ayhan ise, FTI’ın son yıllarda Tükiye’de hızla büyüyen ve yatırımlar yapan bir şirket olduğunu söyledi.

Küçük sayılarla başladıkları Türkiye operasyonlarının 2017 yılı itibariyle 800 bin paksa ulaştığına dikkat çeken Hicabi Ayhan, şu anda büyük farkla Almanya pazarında Türkiye’ye dönük en büyük operasyonu yapan tur operatörü olduklarını söyledi. Türkiye’ye dönük talebin düşmesiyle birlikte diğer tur operatörlerinin kapasitelerini başka yerlere kaydırdığına ya da iptal ettiğine dikkat çeken Ayhan, ”Biz ise tam aksi yönde hareket ettik. Yani diğerleri Türkiye kapasitesini düşürürken biz büyüttük. Onların çoğunun burada acentesi yok ama bizimle Meeting Point’te bizimle birlikte çalışan yüzlerce arkdaşımız var.” dedi.

FTI’ın mantalitesinin farklı olduğunu kaydeden Ayhan, değerlendirmelerinin devamında şu noktaların altını çizdi:

”En Ufak Bir Söylentide Uçakları İptal Ediyorlar”

”Çok iyi hatırlıyorum. 2006 yılında Türkiye’de kuş gribi söylentileri çıktığında en büyük tur operatörlerinden biri hemen ertesi gün uçakların iptalini ilan etti. Türkiye’de kuş gribi ise yok gibi bir şeydi. Biz ise o yıllardan beri tam tersine hareket ederek Türkiye’de büyük yatırımlar yaptık.

”Almanya’da Türkiye Satışları Yüzde 30 Düştü, Bizdeki Düşüş Yüzde 3”

Geçen yıl Almanya pazarı 2015 yılına göre yüzde 30 daralırken, bizim kaybımız sadece yüzde 3 oldu. Bu yıl ise Almanya’da geçen yıla kıyasla ziyaretçi artışı yaşanmazken, bizim Türkiye satışlarımız yüzde 20 oranında arttı. Bu, farklı mantalite ile hareket etme, konsantrasyon ve kapasiteyi düşürmemenin sonucu.

”Türkiye Avrupa Turizm Pazarının Olmazsa Olmazı”

Türkiye’ye Avrupa turizm pazarının olmazsa olmaz destinasyonu olarak bakıyoruz. Turizm açısından Türkiye’nin zayıflığı, tur operatörü dahil, hiç kimseye yaramıyor. Çünkü Türkiye’den eksilttiğiniz 2-3 milyonluk bir kapasiteyi başka destinasyonlara taşıma şansınız yok. Belki taşırsınız bir iki sene ancak bu yolcu size ek bir şey getirmez. Yani bu diğer ülkeler için sağlıklı bir büyüme anlamına gelmiyor. Bu sağlıksız büyümenin arkasında, fiyatların aşırı yükselmesi, kapasite yetersizliği ve kalitenin düşüşü gelir. Bu da orta vadede hiçbir destinasyona yaramaz. İspanya’nın zayıflığı nasıl Türkiye’ye yaramazsa, Türkiye’nin zayıflığı da İspanya’ya yaramaz. Ne Türkiye’nin İspanya’ya giden turisti, ne de İspanya’nın gelen turisti alacak kapasitesi var. Yani, başka bir ülkenin zayıflığından elde edilen büyüme, orta vadede hiçbir ülkeye kazanç sağlamaz.

”Fiyatların Artması Destinasyona Negatif Olarak Dönecektir”

Bir destinasyonda otel fiyatlarının artması, 2-3 yıl sonra ona negatif olarak dönecektir. Çünkü, normal ve talebe dayanan bir artış değil bu. O zayıf ülkeler kendine geldiğinde iş tersine dönecek o destinasyona olan talep düşecektir.

”Tur Operatörü Destinasyonun Yanında Durmalı”

Tur operatörlerinin göndermediği her bir müşterinin destinasyonlarda bir negatif etki yarattığına dikkat çeken Hicabi Ayhan, ”Sezonun kısalması, mevsimlik olarak Anadolu’dan turizm bölgelerine gelenlerin sayısının azalması gibi çok sayıda etkileri var. Tur operatörlerinin, orta veya uzun vadeli baktığı destinasyonların yanında durması lazım. O destinasyonlarda çalışan insanlar iyi durumda değilse, zaten onlardan iyi bir hizmet alamazsınız.” dedi.

”Bodrum İkinci Büyük Odak Noktamız”

Hicabi Ayhan, Ege’de mevsimselliği aşma adına neler yapacakları şeklindeki soruya ise şu yanıtı verdi:

”Şu ana kadar aldığımız kararları uyguladık. Şirket olarak Bodrum’u çok önemli görüyoruz. Aslına bakarsanız biz Ege Bölgesi’ne yeni önem vermeye başladık. Burayı biz 7-8 sene önce gündemimize aldık. Almanya’da Türkiye ürününü Ege ve Antalya olarak ayırdık ve bu bir ilkti. Diğer tur operatörlerinin olmadığı her yerde biz varız. Kaş, Kalkan, Foça ve Ayvalık programımıza girdi. Bodrum bizim hedef aldığımız ikinci büyük odak noktamız. Burayla ilgili planlarımız var.

‘Bodrum’a Gelen 28 Bin Alman’ın 20 Binini Biz Getirdik”

Biz uluslararası düşünen bir şirketiz. Bodrum’a eylül sonuna kadar 28 bin Alman geldi. Antalya’ya gelen Alman sayısı ise 1.8 milyon. Bodrum’a gelen 28 bin Alman’ın 20 bini de bizim üzerimizden geldi. Çünkü biz mart ayında uçak şirketleri Bodrum uçuşlarını iptal etmesin diye koltukların yüzde 50’sini satın aldık. Bunu biz orta ve ileri vadeli yatırım planlarımız çerçevesinde yaptık.

”Bodrum’a Uçak Konuşlandırdık, 9 Ay Uçacağız”

Bodrum’u hedef olarak seçmek yetmiyor. Biz Bodrum’a uçak konuşlandırdık. Bodrum’a uçuyoruz değil, uçak konuşlandırıyoruz. Bodrum’a uçak yerleştirmemiz 24 Mart’ta başlayıp, 25 Kasım’da sona erecek. Bodrum tarihinde böyle bir şey yok. Bu uçak sadece FTI Grubu için günde iki, yüksek sezonda 3 rotasyon yapacak. Bu operasyonun toplam kapasitesi ise 100 bindir. Artı, SunExpress’in Bodrum uçuşlarının yüzde 50’si bizim riskimizde ve Münih de ilave edildi. Bunların yanında Bodrum’a Almanya’nın 16 havalimanından direkt full charter uçuşlar düzenleyeceğiz. Bu havalimanlarının arasında, Bodrum’a şimdiye kadar hiç uçuş düzenlenmeyen havalimanları var.”

”Bodrum-Kos, Bodrum-Rodos, Bodrum-Mavi Tur”

Bodrum için değişik paket turlar planladıklarını ifade eden FTI Türkiye Müdürü, ”Şu anda en çok satılan ürünlerden biri, Marmaris-Rodos kombinasyonu. Bu insanlar Bodrum’dan girip, Bodrum’dan çıkış yapacaklar. Bu paketlerin aynısını Bodrum-Kos, Bodrum-Rodos olarak da yapacağız. Paketlerde aynı zamanda mavi yolculuk ve Anadolu turları da olacak. Bodrum başlangıçlı ve Bodrum bitişli Anadolu turları yapıyoruz. Bu, tarihte yok.” ifadelerini kullandı.

”2018’de Türkiye’ye 1 Milyon Turist Getireceğiz”

2018 sezonunda Türkiye’ye 1 milyon turist getirmeyi hedeflediklerini kaydeden Ayhan, Türkiye destinasyonunda yerleştikleri birincilik koltuğunu 2018 yılında da koruyacaklarını açıkladı. ”Bodrum neden 9 ay çalışmıyor?” sorusunu insanların sorması gerektiğini söyleyen Ayhan, Bodrum’un her anlamda 9 aylık operasyona hazır olduğunu belirtti.

”Uçak Yakıt Desteklerini Yüzde 100 Oranında Paketlere Yansıttık”

Devletin verdiği uçak yakıt desteğini yüzde 100 oranında paket turlara yansıttıklarını dile getiren Hicabi Ayhan, Bakanlığın teşvikleri açıklamada geciktiğini belirtti. Kültür ve Turizm Bakanlığı’nın teşvikleri açıklamakta geciktiğini ileri süren Hicabi Ayhan, bu konuda da şöyle konuştu:

”Destekleri Hala Alamadık”

“2018’in uçak planlamaları yapıldı. Ocak ayında da son rötuşlar yapılır ve biter. Hala 2018 yılı destek açıklaması belli olmadı. Umutsuzluğu ve bilinmezliği hiçbir uçak şirketi kabul etmez. Planlama için ihtiyacınız olan tüm bilgilere erkenden sahip olmak, herkes için avantajdır ve bu size pozitif olarak geri döner. Teşviklerin en geç eylül – ekim ayında açıklanması gerekirdi. Kataloglar basıldı ve ocak ayında gelecek yolcular için destek var mı yok mu hala bilemiyoruz.” (bodrumageldik.com)